Behandelingen bij Fysio de Molen

Heb je vragen over de behandelingen? Of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Chronische pijn en SOLK

U heeft lichamelijke klachten die niet goed te verklaren zijn. Bij onderzoek is geen lichamelijke oorzaak te vinden voor uw klachten of er is wel een lichamelijke oorzaak gevonden, maar het is onduidelijk waarom uw klachten zo heftig zijn of zo lang duren. Dit noemen we Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke Klachten, ofwel SOLK. Soms worden dit ook functionele klachten genoemd; niet het lichaam zelf maar de werking ervan is verstoord.

Pijn is een alarmsysteem, een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam. Acute pijn is vaak functioneel en heeft meestal een duidelijke oorzaak. Bij een val bijvoorbeeld, dan zorgt pijn ervoor dat u het been niet belast als deze gebroken of gekneusd is. Als de klachten langer dan drie maanden bestaan wordt het chronische pijn genoemd en raakt het alarmsysteem ontregeld. U kunt dan pijn ervaren ook al is er geen schade meer van een breuk, kneuzing of verrekking.

Bij het ervaren van -chronische- pijn spelen meerdere factoren een rol, bijvoorbeeld eerder doorgemaakte pijn, stress, vermoeidheid of angst. Dat maakt de pijnervaring voor iedereen anders. We gaan samen met u aan de slag om inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie en uw balans te hervinden. De behandeling bestaat onder andere uit het leren begrijpen hoe pijn werkt en het vinden van een goed evenwicht tussen spanning en ontspanning. Ook is het van belang uw fysieke fitheid te vergroten om zo weer op een positieve manier uw lichaam te ervaren. Hierbij werken we samen met psychologenpraktijk het Hout, zodat we alle verschillende factoren inzichtelijk kunnen maken.